Kattproblem!

Har provat med alla möjliga olika lösningar och trots det inga framsteg.
Det började redan för ungefär 1½ år sedan. Gucci fick mask och spydde mer eller mindre ner hela lägenheten. Jag avmaskade henne och hon blev bra för ett tag. Några månader senare började hon med samma beteende. Nu för ca en månad sedan började hon återigen spy upp mask. Trots avmaskning så blir hon inte bra?
Hon är smal & benig som tusan trots att jag inte sett att hon spytt något mer & att hon äter hur mycket som helst. Dosering av maten till en vuxen katt är ungefär 2dl/dag, men hon äter kanske 6-7dl så det verkar inte som att hon får i sig all den näring som hon behöver.

Har läst att mask kan bli immuna mot avmaskningsmedel om man avmaskar för mycket? Finns nog en sanning i det. Rekommenderat är ju att man ska avmaska två gånger om året ungefär. Men vad ska man göra om katten spyr upp mask? Då borde man väl ändå avmaska?

Första avmaskningen jag körde med var Axilur, tre dagars kur och hon blev bra.
Sedan fick hon sin första kull kattungar. För det första var kullen stor för att vara hennes första kull. 5 kattungar fick hon men två stycken dog. Dom fick inte i sig den näring dom behövde och veterinären ville ha ett "par 3000" för att undersöka vad som var fel, vilket jag som student inte hade då. Men de tre andra kattungarna klarade sig iallafall & veterinären rådde mig att avmaska både Gucci & kattungarna. Jag berättade för veterinären att jag tidigare kört med Axilur som inte verkade hjälpa, och hon tyckte att jag istället skulle testa med Milbemax till Gucci & flubenol till kattungarna. Sagt och gjort, jag köpte dessa avmaskningsmedel och Gucci började gå upp i vikt igen.

Milbemax var ett enkelt och effektivt avmaskningsmedel. Riktigt små tabletter & behövde inte avmaska i flera dagar.
Flubenolen var enkel den med då det var en sorts "pasta" som man antingen kunde lägga i mjukmaten till kattungarna. Trots att det handlade om en tre dagars kur så gick det ändå enkelt och smidigt.

Nu är Gucci, som jag tidigare skrev, hur smal och benig som helst. Hon har blivit agressiv mot min andra katt & hunden. Hon ignorerar för det mesta kattungarna trots att dom piper för fulla halsar. Hon vägrar att gå på kattlådan? Åtminstone för det mesta.

Varje morgon och kväll rensar jag kattlådan, och trots det så får jag torka upp både kattpiss och kattskit i antingen köket eller i badrummet på morgonen när jag går upp. Och anledningen till att jag vet att det är hon är för att jag ett x antal gånger "tagit henne på bar gärning" när hon står och krafsar i golvet, samt att hon mitt framför ögonen på mig sätter sig och pissar. Kan ju även tillägga att innan jag avmaskade henne så var skiten snarare "slemhögar", vilket det inte är längre.

Alla olika saker jag gjort för att försöka lösa problemen är bland annat att byta ut fodret till katterna och även bytt kattsand ett antal gånger. Brukar alltid köra med "Ever Clean" kattsand, och det har alltid funkat hur bra som helst och hon har aldrig förut "protesterat" mot den. Nu har jag testat med "Pussi klumpbildande kattsand" som jag alltid körde med innan jag gick över till Ever Clean, den protesterade hon aldrig heller emot förut, men nu gör hon det.
Jag har provat sätta ut två kattlådor, men inte ens det hjälper.

Är det någon som vet vad sånahär beteenden kan bero på?
Är det någon som vet bättre lösningar än det här?

Börjar seriöst bli trött på att torka upp piss och skit varje dag, det är ju varken fräscht eller kul + att det luktar F*N!
Dessutom så ogillar jag starkt att se att katten av någon anledning inte mår bra...




Kommentera inlägget här:
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?