Gräver fram stridsyxan!

Först och främst får jag väl upplysa er alla om att jag fortfarande lever, magen växer på i fin takt, nytt BM-besök imorgon och bara 15 dagar kvar till BF enligt kalendern jag går efter via nätet, fast räknar man via vanlig kalender så är det 16 dagar kvar, the final countdown är det ju iallafall.

Jag mår bra, även om jag har ont i så gott som hela kroppen, det tär väl kanske lite på psyket men ingenting som är så allvarligt mer än att jag inte har något tålamod alls längre, INGET tålamod och jag blir snarare förbannad än irriterad när saker och ting inte är som dom ska. Nu, idag, för bara ungefär 30 minuter sedan har jag valt att gå till botten med saker och ting som inte alls är som dom ska, och i skrivande stund så blir jag bara mer och mer förbannad! Kan någon kasta hit någon dåre som jag kan få slå ihjäl? Ta hit hyresvärden så är det problemet löst!

Vi flyttade till denna lägenheten i December 2009, ett drygt halvår senare fick vi läckage i vårat badrum (som dom f.ö "renoverade" i samma stund vi flyttade in, dom bytte ut kaklet på de ställena där kaklet hade släppt ifrån väggen). Ända sedan det började har jag varit på hyresvärdarna om det. Idag, sådär 1,5 år senare så är läckaget fortfarande inte återgärdat. "Vi ska ta det så snart vi kan", jo, men så snart vi kan handlar la för i helvete inte om 1,5 år!? Det läcker alltså från duschslangen OCH från badkarskranen oavsett hur mycket man än vrider och vänder på växlaren (ja, systemet är la från kanske 1400-talet). Det läcker inte dåligt heller, utan kanske runt 1,5-2 badkar/dygn och det börjar bli ganska så jävla tröttsamt att höra rinnande, inte droppande, rinnande vatten hela dagarna.

Vårat fläktfilter i köket var dåligt redan när vi flyttade in, jag bad om ett nytt eftersom man var tvungen att rengöra filtret 2-3 gånger i veckan för att slippa få gammalt droppande flöt och äckel i matvattnet, filtret hade i princip trillat isär som hyresvärden själv så fint beskrev det, han lovade mig på en fredag "vi ska in till stan och köpa hem grejer idag så jag kommer med ett nytt på måndag nästa vecka!", ingen hyresvärd dök upp. En vecka senare lämnar jag fram filtret till honom och säger att "jag skiter i att ha i det nu eftersom det ändå inte gör någon nytta och det är inte så fräsht att få gammal skit droppande i matvattnet!" varpå han svarar "jag ber om ursäkt för att jag inte kommit med något nytt, jag hade totalt glömt bort det men du måste sätta tillbaka det för att annars kan det bli sabotage i fläktsystemen, jag lovar att komma med ett nytt i nästa vecka!" ingen hyresvärd kom med fläktfilter då heller. Sedan, tre veckor senare av tjatande så stöter jag på honom igen och säger "vilken tur att jag stötte på dig! Jag hade ordagant planer på att dra in till erat kontor och kasta in det förbannade filtret till er och sedan skitit fullständigt i om det skulle bli sabotage i fläktsystemet för då hade ni fan fått stå för det själva!!" han svarar "oj, förlåååt, jag har totalt glömt, men jag lovar, jag ska fixa dethär så du får ett nytt." Två dagar senare fick jag filtret, bara lite mer än tre veckor försenat.

I vintras när det var som kallast ute, då hade vi 14 grader inomhus. Det gick knappt vara här inne över huvud taget utan jag sprang hellre över till Henkes morsa för att slippa frysa ihjäl. Vi hade inte varmvatten i mer än ca 30 sekunder så att värma sig med ett bad var bara att glömma. Hade vi tur så lyckades vi få upp temperaturen till 19 grader framåt kvällen då det varit rörelse i hemmet + att spis, ugn och även värmeljus hade varit igång. Det var tydligen något med värmesystemet som hade krånglat och det tog hyresvärdarna 8 dagar att återgärda.

I början av Mars så lossnade hela vårat balkonghandtag, (fredag), och jag träffade på hyresvärden samma dag som handtaget lossnade. "Oj, det var ju inte bra! Så kan ni ju inte ha det! Jag kommer i början av nästa vecka och ordnar det". Vi sitter fortfarande utan balkonghandtag och blåser det mycket ute så flyger balkongdörren upp.

Nu har vi sedan 3 April återigen inte haft något varmvatten. Graderna i vattnet ligger väl som högst på 37 grader. Jag pratade med hyresvärden i onsdags förra veckan och berättade det. Han frågade hur länge varmvattnet varit dåligt, "idag i exakt två veckor!" "Oj, två veckor säger du... Det måste vara i samband med att vi stängde av pelletsmaskinen, men vi ska se till att fixa det snarast!" - Problemet är fortfarande inte återgärdat.

Jag gick ner till pannrummet för skoj skull i förra veckan för att kolla vad varmvattenberedaren stod på. "37 grader"
I vintras stod den på 45 grader och folk har tidigare berättat för mig att det är hälsorisk när vattnet är på under 60 grader så idag läste jag om det för skoj skull:



Minst 60 grader temperatur

Temperaturen på vattnet i beredaren ska vara minst 60 grader för att minimera risken för skadliga legionellabakterier.

Legionellabakterien finns naturligt i dricksvatten och förökar sig i temperaturer på 30-40 grader och den dör vid 60 grader. Bakterien är ofarlig att dricka men kan orsaka lunginflammation om den andas in genom till exempel vattenångor i duschen."

 



 

Vi kommer att ha en bebis här innan 23 Maj vilket dom är mycket väl medvetna om. Det går ju omöjligt att bo på det här viset när hyresvärdarna har händerna i röven på varann och inte tar itu med åtgärderna.

 

Och på tal om ingenting men ändå väldigt mycket! Förra sommaren så fick jag helt plötsligt inte sitta ute på balkongen? Det visade sig att det var stora lösa betongkakor på undersidan av balkongen ovanför som höll på att släppa vilket skulle innebära att jag skulle få det i huvudet, så någon dag senare kom hyresvärden för att plocka bort alla lösa delar vilket resulterade i att rostiga armeringsjärn kom fram - vilket i sin tur kan innebära att det bara kan vara en tidsfråga innan balkongen kommer att släppa helt från fästena i väggen. Jag fick höra en hel del om risker som finns när armering kommer fram ur betongen då jag hade APU på UBAB - Ulricehamn Betong. Får även tillägga att OM jag hade fått domdära betongkakorna i huvudet så hade jag utan tvekan stendött.

 

Tillägger även att detta ändå bara är en bråkdel av allt med hyresvärdarna. Kan ju berätta mer senare om våra fd grannar vi haft som hyrde lägenheter i huset brevid som samma hyresvärdar ansvarar för.

Therese

Seriöst, leta efter ett nytt boende, det gick för för långt för alldeles för längesen!



Jag förstår dig, jag hade aldrig pallat det! Usch :(

Datum: 2012-04-23 Tid: 19:36:35
URL: http://tessiiestankar.blogg.se/




Kommentera inlägget här:
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?