Att våga ta steget!

Folk frågar mig väldigt ofta när dom träffar mig hur jag mår och jag svarar alltid detsamma att jag mår bra och att allting fungerar perfekt, verkligheten är helt annat än så. Nu har jag äntligen vågat ta det där steget att erkänna att jag inte mår så jävla bra som jag försöker få det att framstå som, och att allting inte fungerar så perfekt som jag skulle önska.

Visst har jag pratat med personerna i min omgivning om hur det är, men även där har jag aldrig riktigt vågat berätta den fullständiga sanningen, idag på BVC fick jag äntligen ösa ur mig allt och redan efter det så har jag känt en så otrolig lättnad.

Just nu skiter jag i vad alla ni där ute kommer att säga, men alla dessa jävla praktmorsor som snackar om hur underbar den första tiden som förälder är kan ta mig fan ta sig där solen inte lyser! Att allting skulle vara så förbannat jävla rosa och fluffigt är ren jävla bullshit! Oavsett om man så skulle önska att det vore så, så blir det helt annat än vad man förväntat sig.
Okej, tro fan att man inte kan veta hur livet kommer att se ut efter en förlossning, men av eget tycke så är det betydligt mycket värre än vad jag hade förväntat mig. Idag mår jag någorlunda bra, någonting som jag definitivt inte gjorde i förrgår.
Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja liten någonting illa, det var snarare mig själv jag hade hoppats på skulle råka ut för någon extrem olycka och bli inlagd ett bra tag. Jag vill inte behöva känna att det är jag som är beroendet, att det är jag som måste finnas där. Jag vill kunna känna mig glad i en hel dag och verkligen känna hur mycket jag älskar honom, men jag har fortfarande inte fått fram den känslan (mer än när han sover) vilket ger mig extremt dåligt samvete, läkaren ville istället intala mig att det är helt normalt att känna så. Jag vill kunna bli glad av att se honom när han vaknar, inte fasa för varje gång jag hör att han ger ifrån sig minsta ljud i sängen, enda tanken som slår mig är "snälla, sov!".

Vem fan sa att amningen skulle vara en mysig "mamma&bebis stund"? Jag känner inget mysigt alls med amningen. Jag blir snarare frustrerad, vansinnig och totalt jävla illamående av smärtan.

Tanken var att amma under natt och dag och sedan ge ersättning på kvällen, idag ändrades även den planen. Idag efter att ha försökt trösta liten från 7 till 10 på morgonen så gav jag upp. Jag ville helt enkelt inte behöva utstå smärtan av amningen ytterligare en gång så jag blandade ersättning och fick i honom och tro mig eller ej, för första gången på dessa iallafall 14 dagar så var han på bra humör efteråt. Han tillät mig både duscha, göra mig iordning för att inte se ut som ett vrak hos läkaren, få på mig alla kläder, bädda iordning sängen och även ta disken innan han blev liiite kinkig, då flyttade jag upp honom till mig i sängen och han somnade med en gång, efter det har han bara skrikit en gång förut när han vaknade och ville ha mat igen.

På BVC idag misstänkte hon att det kunde vara kolik, i förrgår skrek han från 7.00 på morgonen till 17.00 på eftermiddagen med ca 15 minuters sovpauser och måltider. Nu börjar jag dock misstänka att mjölken inte innehåller någon näring eftersom jag fortfarande knappt får i mig någon mat och att det är därför han är så arg hela tiden och eftersom ersättningen fick honom att bli så lugn.
BVC-sköterskan rekommenderade mig att sluta totalt med amningen.
Som hon sa "skit i alla perfekta mammor och läkare som säger att det är så viktigt med amning, han har redan fått i sig gulddropparna av den och du måste själv få läka! Du kan inte ha det på det här viset." - Jag hade snarare förväntat mig att hon skulle tjata hål i huvudet på mig med orden "försök amma så gott du kan för det är jätteviktigt". Helt plötsligt efter BVC besöket så kändes allting så mycket lättare! Helt plötsligt så är inte litens skrik förknippat med extrem smärta för mig, helt plötsligt är det inte jag som är beroendet utan nu kan även Henke ge honom mat, helt plötsligt så skriker inte liten mellan varje amningstillfälle och jag hoppas att det fortsätter så.

Är det min tur att få läka nu?
Är det min tur nu att få kunna koppla av i åtminstone 30 minuter under en dag?
Är det nu jag ska kunna känna mig annat än sönderstressad, dödstrött och totalt jävla värdelös & maktlös?

Ska på återbesök i nästa vecka för rutinkoll på bebis och även för att se om jag blivit något bättre, och om inte så pratade hon om att skriva ut något antidepp vilket jag skulle vara evigt tacksam för om jag slapp.
Therese

Vad skönt! Det kan inte vara nyttigt att ha det så, både mamma och bebis ska ju må bra. Min kompis har fått problem med amning, hennes barnmorska var som du trodde du skulle få höra. Hon till och med frågade om det var pappan som inte vill att hon ska amma. Jag har idag gett bebis två mål mat och han sov gott däremellan. hon ammar varannan gång, och han är inte alls nöjd länge efter amning.



Det är självklart att det inte fungerar för alla!



Och du, du är en bra mamma,, alla behöver lite lugn, man behöver även sömn för att må bra.



Kompisens bebis började skrika när jag var på toaletten och jag fick panik (mamman var där), men nu förstår jag vad mammor menar med att man inte ens kan gå på toaletten utan att planera, det förstår jag verkligen.



Datum: 2012-05-29 Tid: 22:41:19
URL: http://tessiiestankar.blogg.se/
Monia - mamma till Tuvalie

du är inte ensam!! jag kände precis likadant i början och förstod inte alls hur alla kunde tycka det var så mysigt och puttinuttig med en nykläckt hemma. Tuvalie skrek dag ut och dag in i 2 månader och jag bröt ihop ett antal gånger. men jag tröstar dig med att det blir bättre! Även om man inte tror det.. men det blir det, och det är sååå skönt! Kram

Datum: 2012-05-29 Tid: 22:44:29
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Therese

Vadå folk bjöd in sig själva på fest? Hos er, dagen efter förlossningen?! Fan det dummaste jag har hört. Henke måste faktiskt lära sig att säga nej, han lär inte förlora vänner för det :)



Fan vad sne jag blir på sånt, man har rätt att vara hemma de dagarna, och då ska man inte behöva känna sig jagad av jobbet. Gaah! Jag hoppas att det blir bättre SNART! Om ersättningen fungerar och det gör det åtminstone lite lättare är ju det ett stort plus!



För övrigt får man gråta, det är skönt och gör ju det lite bättre, och snart kommer det bli bra ändå, de små liven växer jättefort :)



Kul med hus förresten! Måste bli skönt att slippa de där pffft hyresvärdarna.

Datum: 2012-05-30 Tid: 10:12:53
URL: http://tessiiestankar.blogg.se/
Therese

Okej, för att du ska må bra måste du äta. Jag förstår att man får noll matlust av att aldrig kunna slappna av. Skulle inte Henke kunna ta semester eller nåt ett tag så ni kan hjälpas åt och så du får lite hjälp? Det är viktigt att mamsen mår bra :( Annars kommer jag upp på min semester haha

Datum: 2012-05-30 Tid: 10:18:47
URL: http://tessiiestankar.blogg.se/




Kommentera inlägget här:
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?