Lite om förlossningen.

Snodde den av Jennifer.

FÖRLOSSNINGEN:

När startade din förlossning?
10 Maj vid 4.00 startade värkarna och vi kom in runt 16.00.

Vilken vecka var du i?
V.40+0, han kom 40+1 enligt journalerna, 40+2 enligt min räkning. Han kom ju två dagar efter mitt BF.

Gick du över tiden?
Som sagt, 2 dagar över tiden. Han var beräknad 9 Maj och kom 11.

Hur startade din förlossning?
Värkarna började den 10:de, blev värre och värre och vi fick åka in.

När åkte ni in?
10:de Maj klockan 15.00, skrevs in 15.58 om jag minns rätt.

Hade du någon bedövning/smärtlindring?
Värmd rispåse, dusch (satt där inne ett bra tag och hela rummet blev typ dyngsurt haha) klarade tillslut inte av värkarna mer så då fick jag lustgasen och till sist epiduralen, underbart!

Hur länge hade du värkar?
24½ timmes värkar innan krystvärkarna kom.

Tyckte du att värkarna gjorde ont?
Till en början gick de att härda ut, men vid 15.00 stod jag inte ut längre och ringde hem Henke som kom på stört och vi åkte in.

Grät du?
Ja, först hemma för att ingenting ville hjälpa och jag var ensam + att rädslan kom fram en del när jag väl fick tanken "det gör ont nu, jag vill inte ens veta hur det kommer att bli sedan" typ. Sedan när vi kom in till förlossningen eftersom jag var totalt utmattad, hade satans ont ich absolut ingen energi kvar eftersom jag inte fick i mig någon mat alls.

Skrek du?
Ja, när barnmorskan tog lustgasen ifrån mig vid krystvärkarna "du behöver inte den mer, nu får kroppen arbeta" - No shit? Även när dom tjatade på mig hur jag "skulle göra" för att få bäst kraft, jag känner väl förfan min kropp bäst själv tyckte jag så jag blev totalt vansinnig så barnmorskerna fick ögon stora som tefat. Den ene såg bara allmänt chockad ut och gick iväg och grejade med annat, den andre såg vettskrämd ut och satte sig vid datorn, haha.

Hur lång tid tog krystvärkarna?
29 minuter så var han ute.

Vem var med på din förlossning?
Henkepenke, alltså babis far & min underbaring till pojkvän & sambo.

Hade du ont efteråt?
Ja, hade väl inte räknat med så mkt annat. Var dock ute på promenad redan dagen efter förlossningen även om promenaden inte var på mer än några 100 meter. Kontidionen var som bortblåst och jag kippade efter andan av att bara gå i trappor haha, dessutom gjorde det satans ont i ryggen, kände mig så enormt svankad att ryggen skulle gå av och öm efter bedövningen.

Är du nöjd över din förlossning?
Jodå, det är jag faktiskt. Kan dock inte säga som de flesta andra föderskor än "det här skulle jag kunna göra om flera gånger", men kan inte påstå att det är själva förlossningen som skrämmer mig utan snarare värkarna jag inte vill genomgå igen.


BEBISEN:

Mådde bebisen bra när den kom ut?
Japp, han mådde prima och han invigde min mage genom att bajsa ner hela mig.

Vad blev det för kön?
En pojk! 

Vad vägde han?
3510g

Hur lång var han?
52 cm

Huvudomfång?
37

Ville bebisen amma på en gång?
Yes, inga komplikationer alls. :)

Hade bebisen gulsot?
Om jag fattade det rätt så får väl nästintill alla bebisar liiite gulsot, det är dock om det sprider sig över kroppen som det kan behövas sollampa, min snutte blev bara lite gul i ansiktet.

Mådde bebisen bra under bb-tiden?
Han sov hela den tiden vi var där (9.00-14.00 ungefär) vaknade när vi var hos barnläkaren och somnade sedan om igen tills vi skulle åka hem. Då vaknade han när han sattes i bilstolen men somnade lika fort igen när bilen startades.

Vad fick han/hon för namn?
Vi är fortfarande inte helt säkra. Tanken var Jason, men nepp, namnet passar verkligen inte honom så vi får helt enkelt bolla med lite fler namn innan vi bestämmer oss. Jättesvårt det där och han ska ju faktiskt bära namnet i hela sitt liv (om inte han väljer att byta sedan då dvs).



Snuttis idag. Minst lika utslagen av värmen som mor&far sin! ♥
Monia - mamma till Tuvalie

Hej söta du! Skulle du kunna hjälpa mig i fototävlingen idag igen? Man kan rösta en gång om dagen och idag är sista chansen innan den avgörs. Så jag skulle bli jättetacksam om du lade en röst på min dotter , nummer fyra (4) idag igen :)



Här röstar du: http://oliviasfotoblogg.blogg.se/2012/may/dags-att-rosta-pa-din-favorit-bild-i-fototavl.html



Tusen tack!

Datum: 2012-05-27 Tid: 09:35:36
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Amanda

Coolt han fyller år två dagar efter mig ^^ jag fyller ju år 9 maj :p

Datum: 2012-05-31 Tid: 09:06:26
URL: http://Www.mhanda.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?